Hoe laad ik mijn hybride MINI op?
Het opladen van een hybride MINI werkt zoals bij vrijwel elk elektrisch apparaat: je sluit de auto met een laadkabel aan op een laadpaal en gedurende een bepaalde tijd wordt de accu in de auto opgeladen. De snelheid waarmee de auto wordt opgeladen kan behoorlijk verschillen en is van veel variabelen afhankelijk. Uiteraard heb je als hybride rijder de mogelijkheid om op brandstof door te rijden, zodra je accu leeg raakt.
MINI begrijpt hoe belangrijk het is om goed te kunnen opladen, zowel thuis als onderweg. Daarom hebben we verschillende manieren van opladen ontwikkeld en deze beschikbaar gemaakt voor MINI rijders. We zijn ook samenwerkingen aangegaan, zodat je toegang hebt tot het grootste netwerk van laadstations. Dus waar je ook heen gaat, een laadstation is dichterbij dan je denkt.
Oplaadvormen.
Op dit moment bestaan er drie hoofdcategorieën.
Regulier laden.
De reguliere laadpaal, zowel voor privé als openbaar gebruik.
Snel laden.
Let op: snellaadpalen zijn meestal niet geschikt voor hybride modellen.
Thuis laden.
Van het stopcontact, naar wallbox, tot laadpaal in de voortuin.
De laadmogelijkheden uitgelegd.
Een nadere toelichting over oplaadvormen.
Regulier laden
Vrijwel alle laadpalen die bij thuis op de oprit staan, bij kantoren zijn geplaatst, in een woonwijk of op een bedrijfsterrein staan, zijn reguliere, “gewone” laadpalen. Je kunt onderscheid maken tussen een privé laadpaal en een openbare laadpaal. Als je je eigen laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) hebt, dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo’n abonnement hoort een laadpas en met dat pasje identificeer je je bij een laadpaal. Zo weet de leverancier wie de elektriciteit heeft afgenomen en vooral aan wie dit gefactureerd moet worden.
In appartement complexen wordt wél vaker met een laadpas gewerkt, zodat er onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende stroomverbruikers. Bij sommige aanbieders is het ook mogelijk om je smartphone te gebruiken in plaats van een fysieke laadpas, vergelijkbaar met contactloos betalen met je mobiele telefoon. Opladen op normale snelheid doe je vooral op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts thuis of overdag op kantoor.
Snel laden
Wanneer je onderweg bent en je accu leeg dreigt te raken, wil je niet wachten op een volle accu. Dat is een van de grote voordelen van hybride rijders: je kunt gewoon verder op je brandstoftank. Een nadeel is echter, dat je accu kleiner is dan van een volledig elektrisch model, dus zul je in de meeste gevallen nog niet kunnen tanken aan een snellaadpaal langs de snelweg. Met de ontwikkeling van huidige accu's komt hier in de toekomst mogelijk verandering in.
Thuis laden
Om je hybride MINI thuis op te kunnen laden, heb je verschillende mogelijkheden. Al is het al mogelijk om een snellaadpaal aan huis te krijgen, is dit voor hybride modellen niet relevant en ben je al helemaal voorzien met een reguliere wallbox of laadpaal. Het is zelfs nog mogelijk om via het stopcontact te laden. We raden het zeker niet aan, maar het kan. Scroll verder over deze pagina om meer over thuisladen te leren.
Vrijwel alle laadpalen die bij thuis op de oprit staan, bij kantoren zijn geplaatst, in een woonwijk of op een bedrijfsterrein staan, zijn reguliere, “gewone” laadpalen. Je kunt onderscheid maken tussen een privé laadpaal en een openbare laadpaal. Als je je eigen laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) hebt, dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo’n abonnement hoort een laadpas en met dat pasje identificeer je je bij een laadpaal. Zo weet de leverancier wie de elektriciteit heeft afgenomen en vooral aan wie dit gefactureerd moet worden.
In appartement complexen wordt wél vaker met een laadpas gewerkt, zodat er onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende stroomverbruikers. Bij sommige aanbieders is het ook mogelijk om je smartphone te gebruiken in plaats van een fysieke laadpas, vergelijkbaar met contactloos betalen met je mobiele telefoon. Opladen op normale snelheid doe je vooral op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts thuis of overdag op kantoor.
Wanneer je onderweg bent en je accu leeg dreigt te raken, wil je niet wachten op een volle accu. Dat is een van de grote voordelen van hybride rijders: je kunt gewoon verder op je brandstoftank. Een nadeel is echter, dat je accu kleiner is dan van een volledig elektrisch model, dus zul je in de meeste gevallen nog niet kunnen tanken aan een snellaadpaal langs de snelweg. Met de ontwikkeling van huidige accu's komt hier in de toekomst mogelijk verandering in.
Om je hybride MINI thuis op te kunnen laden, heb je verschillende mogelijkheden. Al is het al mogelijk om een snellaadpaal aan huis te krijgen, is dit voor hybride modellen niet relevant en ben je al helemaal voorzien met een reguliere wallbox of laadpaal. Het is zelfs nog mogelijk om via het stopcontact te laden. We raden het zeker niet aan, maar het kan. Scroll verder over deze pagina om meer over thuisladen te leren.
De verschillende vormen van thuis laden.
Er zijn drie mogelijkheden om jouw hybdride MINI thuis op te laden.
Stopcontact
Het is mogelijk om een hybride auto op te laden via het stopcontact. Dit zal echter lang duren omdat deze auto’s grote batterijen hebben. Daarnaast moet je opletten dat er geen andere zware apparaten aangesloten zijn op hetzelfde circuit om overbelasting te voorkomen. Het is niet ideaal om een elektrische of hybride auto op te laden via het stopcontact. Een goed alternatief is om een laadpaal bij je thuis of op het werk te installeren om je hybride auto sneller op te laden.
Laadpaal of wallbox
Laadpalen voor elektrische en hybride auto’s bestaan er in verschillende vormen en maten. Een laadpaal kan tot 10x sneller opladen dan laden via het stopcontact.
Je kunt kiezen voor een laadpaal die werkt met wisselstroom. Dit zijn op dit moment nog de meest gebruikte laadpalen en kunnen een vermogen hebben van 3,7kW tot 22kW.
Wil je echter een laadpaal met een vermogen van 11kW of hoger, dan moet je beschikken over een 3-fasige aansluiting. Let op: het is óók afhankelijk van het type auto en type accu, wat mede bepaalt hoe snel je je auto kunt laden. Laat je hierover vooraf goed informeren.
Snellaadpaal
Zoals al eerder beschreven: al kun je wel een snellader thuis installeren, is dit voor de meeste hybride modellen nog helemaal niet relevant. Je hebt deze snellaadkracht niet nodig en de kleinere accu's in vergelijking tot elektrische modellen zijn meestal nog niet voorbereid op deze snelladers. Ga voor een reguliere laadpaal of wallbox als hybride rijder.
Het is mogelijk om een hybride auto op te laden via het stopcontact. Dit zal echter lang duren omdat deze auto’s grote batterijen hebben. Daarnaast moet je opletten dat er geen andere zware apparaten aangesloten zijn op hetzelfde circuit om overbelasting te voorkomen. Het is niet ideaal om een elektrische of hybride auto op te laden via het stopcontact. Een goed alternatief is om een laadpaal bij je thuis of op het werk te installeren om je hybride auto sneller op te laden.
Laadpalen voor elektrische en hybride auto’s bestaan er in verschillende vormen en maten. Een laadpaal kan tot 10x sneller opladen dan laden via het stopcontact.
Je kunt kiezen voor een laadpaal die werkt met wisselstroom. Dit zijn op dit moment nog de meest gebruikte laadpalen en kunnen een vermogen hebben van 3,7kW tot 22kW.
Wil je echter een laadpaal met een vermogen van 11kW of hoger, dan moet je beschikken over een 3-fasige aansluiting. Let op: het is óók afhankelijk van het type auto en type accu, wat mede bepaalt hoe snel je je auto kunt laden. Laat je hierover vooraf goed informeren.
Zoals al eerder beschreven: al kun je wel een snellader thuis installeren, is dit voor de meeste hybride modellen nog helemaal niet relevant. Je hebt deze snellaadkracht niet nodig en de kleinere accu's in vergelijking tot elektrische modellen zijn meestal nog niet voorbereid op deze snelladers. Ga voor een reguliere laadpaal of wallbox als hybride rijder.
Hoe krijg ik een laadpaal thuis?
Je wil voor je MINI een laadpaal installeren of een wallbox aan de muur monteren. Wat komt daarbij kijken? Hierbij een stappenplan om je op gang te helpen:
1. Meterkast.
Je onderzoek begint met twee vragen. Ten eerste, hebben jullie thuis 1- of 3-fasen-stroom? Ten tweede, wat kan je auto aan? Het heeft geen zin om een op 3-fasen-stroom-voorbereidde laadpaal te installeren wanneer de accu van je hybride auto dit helemaal niet aan kan.
Praktische tip: Er zullen in de meterkast ook extra aansluitingen worden gemaakt voor je laadpaal, is daar ruimte voor?
2. Locatie bepalen.
Bepaal nu de ideale locatie voor jouw laadpaal of wallbox. Je moet de laadpaal op eigen grond een plaats geven én er ook rekening mee houden dat de kabel niet over een trottoir mag lopen zodra je de auto oplaadt. Als een van deze twee wel het geval is, neem dan contact op met de gemeente. Er zijn tegels met een ingebouwde kabelgoot. Sommige gemeenten willen medewerking geven om zo de kabel over het trottoir te laten lopen.
Onderzoek of de door jou bepaalde locatie gemakkelijk vanuit de meterkast (bijvoorbeeld via een kruipruimte) bereikbaar is, dat kan veel werk schelen! Bepaal daardoor ook de lengte die de kabel nodig zal hebben. Denk er ook aan dat vanuit de grond de kabel ongeveer anderhalve meter omhoog moet komen.
3. Kies jouw laadpaal.
Verschillende leveranciers, verschillende formaten, verschillende technieken, verschillende designs, verschillende prijzen. Waar begin je?
Er zijn laadpalen van 1-fasestroom of 3-fasenstroom. Zeker met oog op de toekomst is een laadpaal met 3-fasenstroom aan te raden, omdat de auto dan sneller kan opladen. Je profiteert dan namelijk van 3 keer 230 volt van drie aansluitingen.
Ook wanneer je voor een laadpaal van 22 kW kiest, kun je in de meeste gevallen goed vooruit. Het is goed om te letten op de mogelijkheid van dynamic load balancing: dan zorgt de elektronica ervoor dat je auto minder sterk laadt als je in huis veel stroom gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aan staat. Daardoor is de kans dat stoppen door zouden kunnen slaan verkleind, zeker wanneer je 1-fasestroom gebruikt.
4. Installatie.
Nu je de voorbereidingen hebt gedaan, kun je over naar installatie. Schakel een installateur of elektricien in voor deze fase.
In de meterkast zal er een extra groep aangemaakt moeten worden. Vervolgens wordt de kabel ingegraven en / of getrokken, om tot slot de laadpaal of wallbox te plaatsen. Dit is specialistisch werk, er wordt gewerkt met 3x 230 volt. De kosten van een specialist betalen zich zeker uit.
Het plaatsen van een laadpaal gebeurt vanaf een paar honderd euro, afhankelijk van de hoeveelheid werk. Deze klus wordt meestal binnen één werkdag volbracht.
Maar... Ik heb geen oprit?
Wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, dan kun je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal bij de parkeerplaats ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto’s. Ook andere mensen met een elektrische kunnen hun auto hier opladen.
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de gemeente een parkeerplaats aangrenzend aan je eigen terrein voor je reserveert en dat je daar zelf een laadpaal plaatst.
Je onderzoek begint met twee vragen. Ten eerste, hebben jullie thuis 1- of 3-fasen-stroom? Ten tweede, wat kan je auto aan? Het heeft geen zin om een op 3-fasen-stroom-voorbereidde laadpaal te installeren wanneer de accu van je hybride auto dit helemaal niet aan kan.
Praktische tip: Er zullen in de meterkast ook extra aansluitingen worden gemaakt voor je laadpaal, is daar ruimte voor?
Bepaal nu de ideale locatie voor jouw laadpaal of wallbox. Je moet de laadpaal op eigen grond een plaats geven én er ook rekening mee houden dat de kabel niet over een trottoir mag lopen zodra je de auto oplaadt. Als een van deze twee wel het geval is, neem dan contact op met de gemeente. Er zijn tegels met een ingebouwde kabelgoot. Sommige gemeenten willen medewerking geven om zo de kabel over het trottoir te laten lopen.
Onderzoek of de door jou bepaalde locatie gemakkelijk vanuit de meterkast (bijvoorbeeld via een kruipruimte) bereikbaar is, dat kan veel werk schelen! Bepaal daardoor ook de lengte die de kabel nodig zal hebben. Denk er ook aan dat vanuit de grond de kabel ongeveer anderhalve meter omhoog moet komen.
Verschillende leveranciers, verschillende formaten, verschillende technieken, verschillende designs, verschillende prijzen. Waar begin je?
Er zijn laadpalen van 1-fasestroom of 3-fasenstroom. Zeker met oog op de toekomst is een laadpaal met 3-fasenstroom aan te raden, omdat de auto dan sneller kan opladen. Je profiteert dan namelijk van 3 keer 230 volt van drie aansluitingen.
Ook wanneer je voor een laadpaal van 22 kW kiest, kun je in de meeste gevallen goed vooruit. Het is goed om te letten op de mogelijkheid van dynamic load balancing: dan zorgt de elektronica ervoor dat je auto minder sterk laadt als je in huis veel stroom gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aan staat. Daardoor is de kans dat stoppen door zouden kunnen slaan verkleind, zeker wanneer je 1-fasestroom gebruikt.
Nu je de voorbereidingen hebt gedaan, kun je over naar installatie. Schakel een installateur of elektricien in voor deze fase.
In de meterkast zal er een extra groep aangemaakt moeten worden. Vervolgens wordt de kabel ingegraven en / of getrokken, om tot slot de laadpaal of wallbox te plaatsen. Dit is specialistisch werk, er wordt gewerkt met 3x 230 volt. De kosten van een specialist betalen zich zeker uit.
Het plaatsen van een laadpaal gebeurt vanaf een paar honderd euro, afhankelijk van de hoeveelheid werk. Deze klus wordt meestal binnen één werkdag volbracht.
Wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, dan kun je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal bij de parkeerplaats ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto’s. Ook andere mensen met een elektrische kunnen hun auto hier opladen.
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de gemeente een parkeerplaats aangrenzend aan je eigen terrein voor je reserveert en dat je daar zelf een laadpaal plaatst.